Etiketter

onsdag 16. mars 2016

Mediepåvirkning

Hallaballa

1a. Ta bilder av reklameplakater i Sandnes og forklar hvordan disse spiller på kropp og utseende.


- Dette bilde spiller mye på kropp og utseende siden det er en reklame for apoteket. Her viser de en kvinne som er ganske brun, ikke har kviser eller rynker. Under har de produkter som kan hjelpe mot disse tingene. Dette gjør jo at vi føler vi må se ut som henne, med så god hud.

- Denne reklamen spiller også på kropp og utseende, eller kanskje mest utseende. Dette er en reklame som har med frisør å gjøre og da er håret veldig i fokus. Her velger de en kvinne med flott hår som får oss til å ville ha slikt selv.

1b. Hvordan bidrar mediene til mer kroppsfokus?

- Medie er noe av det som har mest makt i samfunnet vårt idag. Vi blir påvirket av det enten vi vil eller ikke. Med mindre man ser etter den legger man ikke veldig merke til reklame. Selv om den er OVER alt. Mye av reklamen viser redigerte mennesker som har perfekt utseende. Dette får oss til å ville se ut som dem. De får oss til å føle at vi ikke er bra nok. 

1c. Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?

- Det kan føre til dårlig selvfølelse og at vi ikke har det bra. Blant annet 1/5 av kvinner har slitt med anoreksi i løpet av livet. Noe som er veldig alvorlig. Noen kan i værste fall få selvmords tanker på grunn av at de ikke er gode nok. Syns de selv.

2. Forklar de tre teoriene om mediepåvirkning:

Det finnes tre teorier om mediepåvirkning:

De allmektige mediene - Teorien om de allmektige mediene går ut på at vi mennesker som mottakere blir lett påvirket av mediene. Før i tiden var det slik at alle ikke ga kritikk til mediene og det de sa var riktig. I dag er det ikke helt slik på grunn av at folk har lært av når medier ikke har skrevet sannheten så vi er mer kritiske til medie i dag.

De avmektige mediene - Teorien om de avmektike medie er at folk flest ikke blir lett påvirket i det hele tatt. Dette passer bedre med hvordan det er nå til dags. Man kan ta president valget som ett eksempel. At det handler ikke om hvem som har mest eksponering i medie, men den som har mest personlig kommunikasjon med velgerene.

De mektige mediene - Teorien om de mektige mediene er en plass midt i mellom de to andre. Der mener vi at mediene er mektige, men at vi kan velge selv hvilket mediebudskap vi skal tro på. Det at vi velger de mediene vi har tillit til og vi tolker budskapet i retning av holdninger vi allerede har. Derfor passer denne teorien også til samfunnet i dag.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar