Etiketter

onsdag 3. februar 2016

Synlig og usynlig makt

1. Hva menes med at mediene har synlig og usynlig makt? Forklar.

- Mediene har synlig makt (vi vet hvor den kommer fra).

-Mediene har usynlig makt (vi vet ikke hvor den kommer fra).

2. a) Forklar ordet viljesmak. Er dette en synlig eller usynlig makt?

- Viljesmakt vil si at mediene har makt ettersom hvilke saker de ønsker å dekke og hvordan de presenterer dem. Dette er en synlig makt.

b) Hva beter portvaktfunksjon? Gi eksempler.

- Portvaktfunksjon er at gjennom valg av vinklinger sørger mediene for hvilke saker som kommer frem i mediebildet, og hvilke saker som ikke slipper til. Eksempel på dette kan være at når de får ferdige pressepakker så prioriterer de kanskje den. Da sparer de journalistisk arbeid og det blir fornuftig for dem å formidle. Viss ett nytt stort kjøpesenter har åpningsdag prioriterer dem mest sannsynlig det over en klage over at for mange skolebarn springer i hagen din.

c) Hva betyr dagsordenfunksjon? Gi eksempler.

- Dagsordenfunksjon er når media er med på å påvirke hva vi skal lese om å tenke på i hverdagen. Viss de skriver om noe interessant som f. eks for unge jenter at Justin Bieber kommer til byen gjør det at folk snakker om det. Er det noe viktig og noe som skaper lesere tar gjerne andre aviser ideen og skriver om det de også.

d) Hva menes med at mediene har definisjonsmakt? Er dette en synlig eller usynlig makt?

- Definisjonsmakt er når mediene våre velger vekk saker som de ikke er opptatte av eller som ikke føler de trenger å legge like mye press på. Dette er en usynlig makt.

3. a) Det er blitt hevdet at rosablogg lesere er ukritiske og sårbare. (Leserne av rosabloggere er som regel unge jenter i alderen (12-20). Vurder hva slags makt rosabloggere kan ha. Reflekter rundt temaet og skriv ned dine synspunkt på rosabloggernes mulighet til å påvirke leserne sine og andre.

- Det kommer helt ann på hvor gamle bloggerne er, men hvis de er over 18 tror jeg de har litt makt. Spesielt over leserne sine. Har dem nok lesere og er det kanskje mange som ser opp til dem og dette kan føre til at de blir påvirket. Påvirket av bloggerens meninger. Blant annet får de produkter for å bruke dem i bloggen, å dette kan føre til at andre også kjøper disse produktene. Jeg tror ikke bloggere har en stor makt når det kommer til f. eks Norge i en helhet, men kanskje bare mellom leserne.

b) Hva slags makt har du gjennom din blogg? Publiser tankene dine på din egen blogg.

- Jeg har makt på to måter gjennom min blogg. Nummer en er at jeg bestemmer helt selv hva som skal blogges og nummer to er at folk kan gå inn å se på bloggen min. Det jeg mener med dette er at hvis jeg har gjort en skoleoppgave som noen andre i klassen ikke har gjort så kan de gå inn å se og lære på min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar