Etiketter

onsdag 18. november 2015

Reklame analyse

Innledning:

Oppgaven går ut på å analysere ett reklame bilde. Vi ble delt inn i grupper på 4 og 5 og deretter delt ut ett reklamebilde vi skulle analysere. Denne oppgaven skal presenteres.

Senderen av reklamen er "Comforta" fra www.comforta.co.id og de selger senger til alle aldre. Kontekster som kan bli brukt er interiør blad, butikker, bussholdeplasser og reklamebannere. Denne reklamens målgruppe er alle som vil ha en god natt søvn. 

Beskrivelse:

Bildet viser at det er en liten baby som ligger i en seng. Senga er alt for stor for den lille babyen. Den har på seg en stripete stor herre pysjamas. Babyen har på seg ett par briller som kun kunne passet en voksen person. I høyre hånden holder han en oransje, men vi kan ikke se hva den handler om. Nederst i midten av bildet er merket til firmaet. Det er bilde av en seng og på teksten står det: Comforta, som er navnet deres. Sleep Like It Used To Be som er mottoet deres og www.comforta.co.id som er nettadressen deres.

Utredning:

Det er en baby som sover i en seng som ser veldig komfortabel ut. Han har på seg for store briller og har en bok i fanget. Fargene som blir brukt er svake og lyse farger. På grunn av at fargene er så svake får den fram boka bedre, og det er denne som fanger blikket ditt helt i starten. Blikkfanget til babyen er siktet mot boken og den ligger halvt åpen. Dette kan være med å hjelpe på å tolke reklamen på grunn av at babyer ikke kan lese. 

Tolkning:

Det er ikke så mye som skjer i dette bildet, men det gjør det litt lettere å analysere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar