Prosessmodellen:
1) Hva er og forklar de ulike leddene i
prosessmodellen:
De ulike leddene i prosessmodellen er:
- Sender = Den som skal formidle et budskapet til noen gjennom ett medium.
- Budskap = Det senderen skal forklara, si, vise osv.
- Medium = Virkemiddle budskapet blir spredd via.
- Mottaker = Den som tar imot og tolker budskapet senderen sender.
- Funksjonen = Effekten som budskapet har på mottakeren.
2) Hva er en målgruppe?En målgruppe er f. eks fra 18 år og
oppover eller barn fra 0 – 3 år. Det forteller oss hvem budskapet er beregnet
for.
3a) Finn et eksempel på et budskap
som er rettet mot en bestemt målgruppe. Hvem er sender, hva er budskapet, hvilken
kanal/medie blir brukt og hvem er motaker/målgruppe.
Sender av dette bildet er produsenten TINE
som skal selge produktet, og budskapet er å få fram at melk er synt og styrker
kroppen. En av måtene å få fram dette på var å vise en mann høyt oppe på et fjell,
noe du trenger å være sterk for å få til.Kanalen/Mediet TINE brukte er et stort
fint bilde av den norske naturen. Jeg ville ikke sagt det finnes noen målgruppe
for dette budskapet på grunn av at alle kan drikke melk og alle trenger kanskje
litt ”styrke” av og til.
b) Hvordan oppfatter du budskapet?Jeg oppfattet budskapet som at snøen
kanskje blir brukt som et virkemiddel siden det skal etterligne melk? Jeg syns
det var en bra måte å formidle budskapet på, men man får i vertfall lyst på
melk etter å ha sitt dette reklame bilde.
4a) I prosessmodellen brukes
begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Støy er alt som kan komme i veien for at budskapet
skal komme fra sender til mottaker. Støy kan skje i alle leddene.
b) Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå
i de ulike leddene.Støy kan også oppstå mellom kanalen/mediet og
mottakeren, hvis en ser på TV og kanalen skrur seg av, klikker, lyden
forsvinner kanskje osv osv. Da har det ikke noe å si om senderen har gjort en
god jobb med å formidle budskapet, for mottakeren får ikke dekodet og forstått
det pga mediet klikker.
Budskapet kan også bli forhindret i å nå mottakeren hvis
mottakeren er distrahert. F. eks hvis du hører på radioen og noen begynner og
snakke til deg eller skal visa deg noe. Dette kan distrahere deg og du
oppfatter ikke mediet selv om budskapet er bra.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar