Etiketter

onsdag 14. oktober 2015

Prosessmodellen:


1) Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen:    

De ulike leddene i prosessmodellen er:

 - Sender = Den som skal formidle et budskapet til noen gjennom ett medium.

- Budskap = Det senderen skal forklara, si, vise osv.

- Medium = Virkemiddle budskapet blir spredd via.

- Mottaker = Den som tar imot og tolker budskapet senderen sender.  

- Funksjonen = Effekten som budskapet har på mottakeren.


2) Hva er en målgruppe?En målgruppe er f. eks fra 18 år og oppover eller barn fra 0 – 3 år. Det forteller oss hvem budskapet er beregnet for.

3a) Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe. Hvem er sender, hva er budskapet, hvilken kanal/medie blir brukt og hvem er motaker/målgruppe.

Sender av dette bildet er produsenten TINE som skal selge produktet, og budskapet er å få fram at melk er synt og styrker kroppen. En av måtene å få fram dette på var å vise en mann høyt oppe på et fjell, noe du trenger å være sterk for å få til.Kanalen/Mediet TINE brukte er et stort fint bilde av den norske naturen. Jeg ville ikke sagt det finnes noen målgruppe for dette budskapet på grunn av at alle kan drikke melk og alle trenger kanskje litt ”styrke” av og til.


b) Hvordan oppfatter du budskapet?Jeg oppfattet budskapet som at snøen kanskje blir brukt som et virkemiddel siden det skal etterligne melk? Jeg syns det var en bra måte å formidle budskapet på, men man får i vertfall lyst på melk etter å ha sitt dette reklame bilde.  

4a) I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Støy er alt som kan komme i veien for at budskapet skal komme fra sender til mottaker. Støy kan skje i alle leddene.

b) Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.Støy kan også oppstå mellom kanalen/mediet og mottakeren, hvis en ser på TV og kanalen skrur seg av, klikker, lyden forsvinner kanskje osv osv. Da har det ikke noe å si om senderen har gjort en god jobb med å formidle budskapet, for mottakeren får ikke dekodet og forstått det pga mediet klikker.

Budskapet kan også bli forhindret i å nå mottakeren hvis mottakeren er distrahert. F. eks hvis du hører på radioen og noen begynner og snakke til deg eller skal visa deg noe. Dette kan distrahere deg og du oppfatter ikke mediet selv om budskapet er bra.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar